Terasa terlalu dekat.

Assalamualaikum. Ini bukan cerita cinta.


Saban hari aku merasa diri aku penuh dosa. Penuh tingkah laku tak beradab. Penuh kata kata menyakitkan. Tidak langsung aku hiraukan semua itu. Umur aku bukan tanda aku bisa hidup selamanya. Tanda apa ini? Tiap hari aku mengalami mimpi sama. Terasa dekat dengan mati. Tanda apa lagi ini? Leher aku terasa kuat bergetar. Tanda apa ini? Tanda apa ini? Aku takut pada asalnya tapi aku lupa tanggungjawab aku pada kemudiannya.

Aku jenguk sekeliling rumahku, seperti aku sudah nekad untuk ambil peduli. Aku tertanya, apa itu mati? Adakah cukup saat ini pahala aku. Tapi, kesedaranya adalah aku masih lagi ingin berseronok di muka bumi ini. Ganjaran akhirat aku langung tak ambil kira. Terasa kejam diri ini memikirkannya.

***********************************************

Bimbinglah aku. Assalamualaikum.

0 kata si comel:

Post a Comment